Leonardo da Vinci zei het al: “eenvoud is de ultieme voldoening”. En Einstein zei: “als je het niet kan uitleggen, snap je het niet goed genoeg”. Deze uitspraken komen op hetzelfde neer: “Keep it simple stupid” ofwel: KISS. Het staat gelijk aan uitspraken als “less is more” en “schrijven is schrappen”.
In de jaren 70 ontstond het KISS-principe dat vanaf die tijd veel gebruikt wordt in de advertising- en designwereld. Apple bijvoorbeeld is er groot mee geworden: moeilijke techniek verpakt in een makkelijk hanteerbaar design. Geen lastige logo’s, dubbelzinnige slogans of ingewikkelde handleidingen, gewoon makkelijk en intuïtief.
We vergeten weleens dat wij mensen niet door verstand, maar door ons (oer)gevoel worden gedreven. Simpele termen als veiligheid, gezondheid en geluk vertegenwoordigen stiekem toch onze belangrijkste drijfveren. Dat de producten en de communicatie-uitingen van bedrijven daaraan dienen bij te dragen is klip-en-klaar: een veilige auto, of een snack met veel vitaminen. Maar kijk bijvoorbeeld ook eens naar de merken van Nike, Heineken, Amazon en TUI: allemaal met ‘lachende’ logo’s die appelleren aan een geluksgevoel.
In deze tijd met een overkill aan informatie wordt KISS als boodschap ook relevanter. Of het nu om een website, een mailing, een advertentie of een nieuwsbrief gaat, bij alles telt: er is al meer dan genoeg. De uitdaging is om die (simpele) boodschap op de juiste plek en bij de juiste persoon af te leveren. Zonder ruis, zonder ergernis bij de ontvanger.
Evergreen is een kei in simpel denken. Of is het boerenverstand? Hoe dan ook, wilt u een verhelderend verhaal over communicatie met uw doelgroepen, bel dan Norbert Jeronimus op 0317 35 65 89 of mail norbert@evergreen.nl