Om je voor te bereiden op het nieuwe jaar delen we de laatste maanden van 2021 verschillende online design trends. Dit keer gaat het over de toepassing van Quotes (tekst) in online communicatie uitingen.
We zien op social media namelijk steeds vaker dat tekst in het beeld wordt verwerkt. Op YouTube worden thumbnails steevast voorzien van captions, om wat meer over de inhoud te vertellen. Die trend is overgeslagen op andere social media.
Anders dan een aantal jaar geleden, toen social media vol stonden met inspirerende quotes die werden gedeeld door vrienden en familie, zien we nu steeds vaker dat een post is voorzien van een afbeelding met daarin tekst verwerkt die uit de achterliggende content komt. Merken gebruiken quotes uit blogs, video’s en podcasts om het publiek een idee te geven van de content die ze kunnen verwachten.
Door sterke quotes op de voorgrond van social media-content te plaatsen, accentueer je de kracht van de content zodat de scrollende social media-gebruiker sneller stopt om je content te bekijken. Het stelt je in staat het beste uit een stuk content tentoon te stellen aan het scrollende pobliek.
Een paar voorbeelden…
Onderstaande tweet van Facebook combineert beeld met tekst, de afbeelding legt de nadruk op de zin ‘6M people are part of at least one Facebook group’. De tekst van de post heeft het over samenkomen om klimaatproblemen te lijf te gaan en dat er 18,000 groepen zijn die gericht zijn op het klimaat.
Het Facebook account van ING Nederland heeft de smaak ook te pakken. Een opvallende paarse ahtergrond en met oranje/witte blokletters de tekst ‘Beleg met geld dat je kan missen’. Het is een propositie. Blijkbaar lees je in de achterliggende content wat je wel en niet moet doen waneer je geld belegt.
Niet iedere post moet informationeel zijn. Leuke, vermakelijke en grappige content wordt doorgaans een stuk meer gewaardeerd op social media. Bol.com weet dat als geen ander, daar de tijdlijn van Bol, bol staat van de vermakelijke content. Het samenspel tussen de bol-blauwe achtergrond met witte tekst springt ook erg in het oog.
Social media platforms hebben ieder een eigen post structuur waar niet van afgewijkt kan worden. Een Facebook post is bijvoorbeeld opgebouwd uit je paginatitel, profielfoto, datum en tijdstip van publicatie, de tekst van de post, een afbeelding, video of meerdere afbeeldingen en het aantal likes/reacties/shares.
Bij het opstellen van een post heb je meestal alleen invloed op de begeleidende tekst en de afbeelding/video, waarbij de afbeelding geheel vrij kan worden ingevuld. Dàt is dus dé plek om het verschil te maken.