Jenx communicatiebureau in Wageningen
jenx_header_middelenenmedia

Ontwikkeling en lancering nieuw merk supplementen

Vanwege onze specialisatie in agri & food én onze plek op de campus van de universiteit in Wageningen, vroeg een Engels bedrijf ons om mee te denken over een start-up in voedingssupplementen en vitamines. Op dat moment bestond er voor deze start-up alleen een concept op papier. Voor ons als creatief marketing- en communicatiebureau was dit een uitdagend uitgangspunt. Het leverde een opdracht op waarin we ons mochten bewijzen in alle facetten van ons vakgebied.

Ontwikkeling van een merk

Een merk moet kort en krachtig zijn. Dat behoeft geen uitleg. Hoe korter, hoe gemakkelijker uit te spreken en te onthouden. Echter, korte namen zijn vaak al geclaimed. We bedachten de naam “So Me”, wat zoveel betekend als “helemaal zoals ik”. Met de toevoeging “Nutrition” werd de productcategorie vastgelegd en was een nieuw merk geboren. “So Me Nutrition” biedt de mogelijkheid om het merk te laden met sterke, emotionele waarden. Dat laatste is belangrijk voor een merk, zodat er tussen andere aanbieders op de markt niet alleen een sterke positionering kan worden gekozen, maar ook een belangrijk onderscheid in het hoofd van de consument kan worden ingenomen.

Branding als marketing-onderscheid

Voor het nieuwe merk So Me Nutrition ontwikkelde ons bureau een complete huisstijl en identiteit. We maakten een onderscheidend logo, met een vorm- en beeldtaal die aansluit op de identiteit van het merk. Daarbij gaat het om de eigenwaarde van de doelgroep, die in de huisstijl is uitgedrukt in ‘speech bubbles’ en de tagline: So Me is all about you! Voor marketing biedt dit in de toekomst talloze mogelijkheden om het merk verder uit te rollen.

Verpakkingsdesign

Vanuit de huisstijl werd een verpakkingslijn ontwikkeld voor de zes producten waarmee het bedrijf de markt op kon. De ontwikkelde stijl is voorbereid op toevoeging van vele nieuwe producten die na de lancering van het merk zullen volgen. We hielden ons bezig met het model en het materiaal van de verpakkingen, maar ook, vanuit een marketingperspectief, met het volume. We ontwikkelden de labels en begeleidden het gehele proces van ontwerp tot en met de uiteindelijke productie van de verpakkingen.

Marketing en start verkoop

De concurrentie in supplementen en vitamines is gerust ‘huge’ te noemen. Talloze aanbieders vechten om de gunst van de consument. De markt is echter zo sterk stijgende, dat er voldoende ruimte is voor een nieuwe toetreder, mits de marketing goed op orde is.
In nauwe samenwerking met de klant hebben wij daarom gekeken naar productonderscheid (Product), prijsstelling (Pricing) en distributiekanalen (Place). De vierde P van promotie vormde het slotstuk. Het is niet lastig uit te leggen dat dit nieuwe merk bij de introductie koos voor een volledige e-commerce-aanpak.

Amazon als belangrijk verkoopkanaal

So Me Nutrition is haar verkoop gestart op Amazon in de UK. Evergreen ondersteunde de opbouw van de Amazon-verkoop met de volledige inrichting van een Amazon Store Front. De So Me Nutrition Store is een complete webwinkel binnen Amazon.

Webwinkel en social media

Veel kopers op Amazon willen weten wie er achter de aanbieder zit. Evergreen ontwikkelde daarom een webwinkel op www.somenutrition.com en social mediakanalen op facebook en instagram. Al maanden voordat de verkoop startte, werden deze kanalen voorzien van aansprekende content. Op die manier weten kopers dat zij met een vertrouwde partij te maken hebben, waar een ‘echt’ bedrijf achter zit.

360-graden marketing

Met So Me Nutrition zet Evergreen haar expertise in op alle aspecten van de marketingmix. So Me Nutrition is daarmee een gedroomde klant. Eén die we als bureau full service mogen bedienen. Dat is voor ons echter geen randvoorwaarde om succesvol te kunnen zijn voor een klant. Elk van de onderdelen zetten wij in de dagelijkse praktijk ook los in. En dat doen we met even veel plezier. Van het ontwerp van een logo of een huisstijl, tot het bedenken van een advertentieconcept of de ontwikkeling van een website.

Ons bureau heeft het vermogen om zich in te leven in de bredere marketingcontext van een organisatie of bedrijf. Wanneer daarin nog een schakel ontbreekt, kunnen wij daar in veel gevallen met onze creativiteit, kennis en ervaring een oplossing voor bieden.