Jenx communicatiebureau in Wageningen
jenx_header_middelenenmedia

Campagne burgerparticipatie

Vanaf 2026 krijgen gemeenten minder geld van de Rijksoverheid. Tegelijk moeten zij ook blijven investeren in de samenleving. De gemeente Nijkerk riep inwoners daarom op mee te denken over dit probleem.

De gemeente moet keuzes maken. Gaan we minder geld uitgeven aan bepaalde taken? Bijvoorbeeld op het gebied van zorg, wonen, duurzaamheid of veiligheid? Stellen we onze ambities bij? Verhogen we bepaalde lasten voor inwoners en bedrijven? Om hier een goed besluit over te kunnen nemen, wil de gemeente Nijkerk graag weten waar de inwoners voor zouden kiezen als er minder geld is en waarom. Evergreen ontwikkelde een campagne om zoveel mogelijk inwoners deel te laten nemen aan het participatieproces, in een online enquete en tijdens online- en fysieke bijeenkomsten.

De campagne werd gevoerd op Abri’s, wekelijkse paginagrote advertenties, flyers, posters en op social media. In de campagne gaven echte Nijkerkse doelgroepvertegenwoordigers aan dat meedenken belangrijk is. Maar ook de collegeleden lieten zich niet onberoerd: in duidelijke video-testemonials vroegen zij inwoners vooral mee te doen. En met succes: de campagne-pagina op de Nijkerkse website werd massaal bezocht en het college van B&W kreeg de gewenste input om de gemeenteraad goed te kunnen informeren.